Статьи и рассказы о городе Днепропетровске
Велосипед в Європі - не розкіш, а засіб пересування (Досвід Європи - Україні)
Велосипед в Європі - не розкіш, а засіб пересування (Досвід Європи - Україні)
Перше, що кидається в очі в європейських містах - велика кількість велосипедів. Велосипед в Європі - це не пристрій для спорту, розваги або релаксу, як в Україні, а повноцінний і, в більшості випадків, домінуючий, засіб пересування. Ні в якому разі не розкіш!
В європейському місті, особливо в центральних частинах, де історично вулиці вузькі для автомобілів, велосипед - гарантія того, що ви вчасно потрапите на заплановану зустріч, заберете дитину зі школи або дитячого садка і не будете стояти в кілометровому заторі в годину пік.
Ну, а найголовніше - велосипед не вимагає заправки і вписується в здоровий і екологічний спосіб життя.
В Європі їздити на велосипеді не тільки вигідно, а й модно.
Мода на велосипеди прийшла і до Польщі. Якщо в недалекому минулому велосипед в Польщі, як і у нас, в Україні, був частиною сільського побуту і атрибутом пейзажу маленьких містечок, то тепер мода на "ровери" (так називають велосипеди в Польщі) прийшла і до великих міст.
Для цього створені велодоріжки і пункти прокату "роверів".
прокат велосипедів в центрі Варшави
Варшава сьогодні - "велосипедне" місто.
У Варшаві в 2012 році відкрилася мережа велосипедного прокату Veturilo. Жителі і гості столиці Польщі можуть орендувати "ровер" більш, ніж в 200 прокатних пунктах в різних районах міста.
Велосипед, узятий напрокат в пункті "Veturilo" не вимагає повернення велосипеда в той пункт, де він був узятий. Перші двадцять хвилин поїздки - безкоштовні! Наступні 40 хвилин стоять 1 злотий (7 гривень), друга година - 3 зл., Третій - 5 зл., А за четвертий і всі наступні слід заплатити 7 зл. Максимальний час одноразового прокату - 12 годин.
Неповернення велосипеда після закінчення 12 годин карається штрафом в розмірі 200 злотих (близько 1400 гривень).
Популярність міських велосипедів в Польщі зростає з кожним роком.
Вроцлав - теж місто велосипедів, і схема прокату "роверів" тут також добре налагоджена.
велосипеди в центрі Вроцлава
прокат велосипедів в центрі Вроцлава
Для маленьких польських містечок велосипед - традиційний транспорт, зручний і дешевий.
велосипед - традиційний транспорт в містечку Волув, Нижньосілезьке воєводство, Польща
Велосипед в Данії
Якщо в Варшаві, з її широкими вулицями і проспектами, велосипед - лише зручне і екологічне доповнення до автомобілів, трамваїв і автобусів, то в Копенгагені велосипед - основний і пріоритетний вид транспорту.
У протестантській країні, де хвалитися своїм багатством - непристойно і не модно, велосипед - бажаний транспортний засіб.
район Ньюгавн, Копенгаген
Багато копенгагенських сімей середнього класу навіть не мають автомобіля, незважаючи на кількість дітей. Вони їздять на роботу на велосипеді, відвозячи по дорозі дітей в ясла і дитячі сади. Фактично 25% сімей з двома дітьми мають вантажний велосипед.
Данці віддають перевагу велосипедам через дорожнечу автомобілів і бензину, через небажання стояти в пробках на вузьких вулицях старовинних міст.
центр Копенгагена
Кажуть, що на кожного жителя Данії припадає по два велосипеди. Все життя данців проходить на велосипеді - з дитинства до старості. Половина жителів Копенгагена пересуваються щодня на велосипеді, і в місті велосипедів більше, ніж жителів, майже 400 км велосипедних доріжок, серед яких найбільш використовувані в світі, за якими проїжджають щодня понад 40.000 велосипедистів.
Можна взяти велосипед в оренду - це буде коштувати від 80 крон (320 гривень) на добу за бюджетний варіант, при цьому за тиждень вийде близько 270 крон (десь 1000 гривень).
прокат велосипедів в Копенгагені
велосипед в Копенгагені - не спорт, а основний транспорт
у кожного члена сім'ї - свій велосипед
Виявляється, Копенгаген був першим містом, якому було присвоєно назву Веломіста.
Разом всі копенгагенці проїжджають на велосипеді 1.2 мільйона кілометрів на рік, що в 2 рази більше подорожі на Місяць і назад. Для порівняння: на метро копенгагенці проїжджають всього 600.000 км на рік.
Більшість (63%) депутатів Датського парламенту, що знаходиться в центрі Копенгагена в замку Кристіансборг, їздять на роботу на велосипеді.
Дуже часто можна побачити 41-річну принцесу Данії Марі, що виїжджає з Королівського Палацу Амалиенборг на велосипеді. Як і звичайна мешканка Копенгагена, Марі возить спадкоємиць корони в дитячий сад на велосипеді.
Принцеса Данії Марі везе дітей на велосипеді в Копенгагені. Фото: Гугл
Стоянка перед Парламентом однією з найбагатших країн Європи - Данії - дивує простотою в порівнянні з паркуванням перед Верховною Радою України:).
велопарковка перед Датським Парламентом в Копенгагені
Трохи історії.
Датській велосипедній культурі стільки ж років, скільки існує велосипед. Копенгагенці почали користуватися велосипедом з 1880-х років. Тоді це було найшвидшим, самим простим і екологічно чистим способом пересування по місту - так це залишилося і зараз.
Біціклет, велосипед, пенні-фартинг, залізна конячка, великий, ровер. Змінювалися назви, змінювався і сам він на протязі півтора століття. Біціклет (слово означає два колеса) з'явився вперше в 1871 завдяки британському інженеру Джеймсу Старлі. Через кілька років в 1885 році Старлі розробив «Батон байк», на якому ми і їздимо сьогодні: просто, надійно і швидко.
У Копенгагені велосипед отримав широку популярність з 20-х років двадцятого століття. Велосипед - транспорт демократичний - пліч-о-пліч на ньому їдуть і солідний літній депутат Парламенту, і домогосподарка в магазин, і студент на заняття.
Після Другої Світової війни в 1950-х роках з'явилася нова техніка і велосипеди замінили на мопеди та автомобілі. Архітектори Копенгагена 60-х років уявляли собі майбутнє без велосипедистів. Копенгаген їм представлявся сучасним містом з хмарочосами зі скла і бетону, з широкими автострадами і вулицями.
Нафтова криза 1970-х років поклала кінець цим уявленням. У Копенгагені розпочалися «Неділі без машин» і одночасно демонстрації велосипедистів «Копенгаген без машин». Багато копенгагенців проголосували за чисте місто і надавали перевагу велосипедам. Амбіції міської мерії - зробити Копенгаген 2025 року першої в світі вуглецево-нейтральною столицею. Про це неодноразово заявляв мер (обербургомістр) Копенгагена Франк Йенсен
Перша велосипедна доріжка з'явилася в Копенгагені вже в 1910 р, але найбільша мережа велосипедних доріжок була влаштована за останні 25 років.
велодоріжка в Копенгагені
У Копенгагені все організовано під і для велосипедистів. Скрізь є велодоріжки і, що незвично для нас, світлофори. Світлофори для велосипедистів загоряються на 6-12 секунд раніше, що дозволяє їм швидше їхати вперед.
світлофор для велосипедистів в Копенгагені
Магазини з продажу велосипедів тут всюди, а якщо раптом в якомусь кварталі такого не виявилося, значить ви неодмінно зустрінете на своєму шляху веломайстерню !!! Ціна на байк в середньому починається від 4000 крон (приблизно 15 тисяч гривень), а далі немає межі досконалості! Данці не скупляться, купуючи собі зручний, швидкий, а головне легкий велосипед!
магазин з продажу та тюнінгу велосипедів в Копенгагені
По всьому Копенгагену стоять велопарковки. Туристи дивуються, як це люди не бояться залишати свої велосипеди на вулиці, нехай і закріплені замками ?! У нас давно б перекусили провід і вкрали велик! Невже у них не крадуть ?! "Уявіть собі: крадуть", - каже Йеспер Крістенсен, заступник мера. Причому вибрати, як то кажуть, є з чого. Але данці, незважаючи на це, все одно вважають за краще пересуватися на велосипедах - і в дощ, і в сніг! Смуга для машин іноді навіть вужче, ніж для велосипедистів, а пішоходам в деяких місцях можна пересуватися тільки по одному, рухаючись один за одним, "гуськом"
пішоходу в Копенгагені залишається зовсім мало місця
Везуть легко одягнених дітей. І що найстрашніше для українця - часто без шапок !!! Нащадки вікінгів!
в такий велокареті перевозять дітей в Копенгагені
яскравий дитячий велосипед - ні сірості!
У парках кататися на велосипедах заборонено! Це зона для піших прогулянок, пробіжок і, як не дивно, вигулу собак :) Гуляють там з собаками, правда, зовсім не так як у нас, і по весні вас не зустріне купа неприємних несподіванок на доріжках і галявинах.
велопарковка в Копенгагені
велопарковка в Копенгагені
велопарковка перед школою в Копенгагені
Багато данців вважають за краще жити не в столиці, а в маленьких містечках або передмістях, а працювати в Копенгагені. Вони добираються на велосипеді до залізничної станції у себе вдома, залишають його на спеціально обладнаній парковці, добираються до столиці на поїзді, а там пересідають на другий свій велосипед, який стоїть на парковці в Копенгагені. Дуже зручно і недорого!
велосипед залишають на стоянці в містечку Алерод, їдуть поїздом в Копенгаген, а там їх чекає другий велосипед
стоянка велосипедів на залізничній станції в Копенгагені
Доречі, український Львів потроху переймає європейський досвід - у місті створюється велосипедна інфраструктура, і все більше жителів Львова користуються цим зручним та екологічним транспортним засобом.
Залишається сподіватися, що велодоріжки, велосвітлофори і прокат велосипедів стануть в недалекому майбутньому такими ж звичайними атрибутами всіх українських міст і сіл, як і в містах Польщі та Данії. Адже це не тільки екологічно, вигідно, але і дуже зручно.
І корисно для здоров'я!
Текст та фото: Кулицька Т., спеціально для prodnepr.dp.ua
Комментарии пользователей
|
|
|
|